iris

Ska man ha en självlysande madonna ska den fan i mig ha ögon

Kategori: Analogt

I slutet av november åkte jag direkt från jobbet till centralen där jag mötte fredrika. Vi åkte till arlanda och gick fram och tillbaka i väntan på att affärerna skulle öppna så vi skulle kunna köpa frukost.Och strax innan ett var vi framme vid Roms centralstation. Mirjam har spenderat hela höstterminen pluggandes i Rom så vi kände oss såklart tvungna att hälsa på. Såhär ser det ut från hennes säng.Efter att ha lämnat våra väskor, vilat lite och hypat det otroligt fina huset de bor i så begav vi oss ut på stan. Vi köpte take-away pasta bredvid en photoshoot (med svenskar) och satte oss vid en fontän och åt.Sen promenerade vi runt, förbi sura gubbar som sålde blommor, in i vintageaffärer och caféer där alla drack espressos vid bardisken istället för att sitta och prata i timmar à la sverige.Så småningom hamnade vi vid Colosseum för vi var ju trots allt turister. Sen gick vi hem och drack bubbel.På kvällen åt vi pizza på en mysig restaurang och drack vin på gatan utanför barer som hade ett jazzband istället för sittplatser. I Rom behöver barerna tydligen inte ha uteserveringar på samma sätt som här, istället köper man det man vill dricka och sen hänger alla utanför den baren de handlat på tills de druckit upp, lämnar disken och går vidare. Så himla trevligt!Sen började det regna så vi sa tack och adjö och gick hem. Jävla vacker stad det där alltså.Mirjam bor ganska nära Fontana di Trevi så vi passade på att kryssa av den från turistlistan också. Man får ju passa på en regnig lördagsnatt när det för en gångs skull inte är packat med folk liksom.Dagen efter var det strålande sol och nästan tjugo grader!Vi gick längs Tibern och hamnde på en marknad där balla tanter satt och rökte i ett hav av klänningar.Sen väntade vi på en buss som aldrig kom (går tydligen inte att lita på lokaltrafiken där) tills jag tröttnade och bestämde att vi skulle ta nästa buss som kom.Längs en mur utanför ett museum fanns en interaktiv konstuställning med massa små fyndiga konstverk.
Vi gick till en park med utsikt över hela stan och hade picknick i solnedgången pga man kunde ha picknick i solnedgången (i november!?!).På vägen hem gick vi in i denna superfina bokaffären/muséegiftshoppen/caféet. På kvällen drack vi öl med mirjams kompis och hängde med ett gäng fulla tyskar som försökte hitta en klubb som var stängd.Vår tredje och sista dag började vid Pantheon innan vi fortsatte till vatikanen där vi köpte små självlysande souvenirer.
Till lunch åt vi stans bästa glass innan vi satte oss på en buss ut till basilican i San Giovanni di Laterano samt en underbar asstor mataffär.
Eftersom det var vår sista kväll åt vi supergod middag på restaurang.
Utanför hängde det blommor i gatubelysningen och vi köpte färdkostöl och skulle ta balla bilder på trappan men då kollade en pizzieraägare argt på oss.Så vi satte oss på livets bar. Ölen var billig och det såg typ ut som en gympasal. Helt fantastiskt! Så småningom promenerade vi hemåt och efter två timmars sömn var det dags att ta första flygbussen till flygplatsen och åka hem. Tack för att vi fick hälsa på och kul att du snart är hemma igen mirjam!