iris

Kyrkoval och äppelparad

Kategori: En hel dag

I fredags jobbade jag min sista dag på den härliga skolan jag spenderat halva veckan på. På kvällen åkte vi till Grönan och gjorde slut på Felix gratisbiljetter. Sen gick vi på universitetsfest, drack billig öl, dansade, tog gruppfoton med främlingar på en parkering, ramlade i buskar, tog Aviiciaffischer och hade en grym kväll. På lördagen vaknade jag utan min röst och lite smått förkyld men vad gör det. Igår var en dag som kunde ha varit fullspäckad men förkyld som jag är så blev den bara halv(?)späckad. Det var kyrkoval så jag och mina föräldrar gick självklart och röstade. Det är alltid viktigt att göra sin röst hörd och stå upp mot idioter och orättvisor även i något som kan kännas så onödigt som ett kyrkoval.
På vägen dit gick vi förbi den här fina bilen och en liten loppis som några grannar hade bestämt sig för att ha där vi inte hittade något.
Utanför kyrkan stod det tanter, hipsters, ungdomar och solcellscyklar(!!) och inne i kyrkan bjöds det på korv med bröd.
Sen gick vi tillbaka till älskade Telefonplan. Det var äppelfestival och den inleddes med en parad genom hökmossen. Det fanns vimplar, en kvinna spelade tuba och barnen hade gjort en dans.
Folk kom ut ur sina hus och började klappa med, tjoa och fota. Det var underbart! Det är så himla härligt när folk tar egna intiativ och ser till så att roliga saker händer.Bandet slog sig ner på en äng där de fortsatte spela. Folk kunde pressa sin egna äppelmust och bara chilla i solen.Men då hade jag fått nog och gick hem, förbi rostiga cyklar och uppfartsloppisar där man lämnade pengarna i en burk för att försäljarna satt inne och drack kaffe och litade på att folk skulle betala.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: